Dood Paard
Normaal 17,50 euro
Vrienden 16 euro
CJP/student 16 euro
Plaats reserveren in ons restaurant?
Muziek
vrijdag 29 november, 20:30 uur
Dood Paard
Salon Paraula

★ Let’s all be feminists ★

Salon Paraula is een avond met feministische muziek, pamfletten, gedichten, gedachten en performances.

Salon Paraula is een unieke samenwerking van toneelgezelschap Dood Paard met performer Jeannine Valeriano & muzikant Maarten Ornstein. Dood Paard organiseert sinds 2016 onder de naam Salon Paraula een serie eenmalige concerten waarin muziek en taal, toneel en improvisatie zich vermengen. Elke editie heeft een eigen thema en er worden steeds nieuwe geestverwanten uit de muziek- en de toneelwereld uitgenodigd om mee te doen. Vanavond speelt Dood Paard een avond met feministische muziek, pamfletten, gedichten, gedachten en performances. Geïnspireerd door en met teksten van Chimamanda Ngozi Adichie, Rob de Graaf, Dolle Mina’s, Valerie Solanas, Valie Export, Kofi Annan, Martha Rosler, Rebecca Solnit, Friedrich Nietzsche, Marja Vuijsje, Isabella, Rosselini, Maria Lassnig, Marina Abramovic, Simone de Beauvoir en Albert Einstein.

Gasten zijn acteur Jorn Heijndenrijk en cellist Annie Tangberg.

 

Dood Paard

Het werk van Dood Paard komt tot stand zonder dat er een externe autoriteit (regisseur of vormgever) is die de uitgedragen visie, de speelstijl of het beeld bepaalt. Iedere beslissing is de uitkomst van een gesprek tussen gelijkwaardigen – de spelers. Daarnaast is elke voorstelling een expliciete poging van de spelers om zich tot de wereld van nu te verhouden. Iedere handeling en iedere uitgesproken zin is bedoeld om de geesten van de makers te scherpen en daarmee de geest van het publiek. Of het nou om een toneelstuk van Shakespeare gaat, om een tekst van Rob de Graaf of om een zelfverzamelde tekstcollage, de vragen die gesteld worden zijn altijd deze: wat weten we, waar staan we en wat vinden we.

Met hun collectieve werk- en organisatievorm creëren de leden van Dood Paard een utopische samenleving. Tegelijk staan hun voorstellingen midden in de rauwe werkelijkheid van nu en treden de spelers op als deelnemers aan hetzelfde dagelijkse leven als de toeschouwers. Ze tonen hoe ze zich laten beïnvloeden door reclameslogans en politieke beloftes, hoe machtsmechanismen werken en hoe idealen kunnen verworden tot holle frasen. De kritische houding ten opzichte van de wereld waarin wij leven is in de ogen van de Dood Paard-leden de eerste voorwaarde om theater te maken. Maar die kritiek wordt gedragen door een groot en aanstekelijk optimisme ten aanzien van de (mentale) kracht van het individu, dat met zijn denkvermogen en creativiteit elke tragedie kan overstijgen.