Normaal € 16
Vrienden € 14,50
CJP/student € 14,50
Plaats reserveren in ons restaurant?
Theater
dinsdag 13 februari, 20:30 uur
Discordia
DUMAS/LADAME/DESADE

★★★★ Volkskrant
Discordia maakt van dit alles theater dat intelligent en lichtvoetig tegelijk is, een mooie combinatie van schijnbaar achteloos toneelspelen en intense voorbereiding. Met drie erg goede actrices en als extra een dansante entr’acte van Jan Joris Lamers – even weemoedig als frivool. Lees meer…

★★★★Scènes
Met slechts enkele metershoge kartonnen wanden en wat oude meubels als decor slagen Annet Kouwenhoven, Miranda Prein en Maureen Teeuwen er moeiteloos in om je anderhalf uur lang op het puntje van je stoel te laten zitten. Lees meer…

★★★ Theaterkrant
Er valt veel te lachen, niet in de laatste plaats dankzij de drie actrices, die met een speels gemak in en uit het stuk en hun personages stappen. En bijna zonder dat we het doorhebben, passeert intussen een scala aan ideeën en zienswijzen de revue. Nooit te uitgekristalliseerd en nooit te gestructureerd, wat ruimte laat aan de toeschouwer. Lees meer…

 

(Alexadre Dumas fils, 1824 – 1895)
(La dame aux camélias, 1848)
(Markies De Sade 1740 – 1814)

1. In Dumas/Ladame/Desade spelen we het tragische leven van Marguerite Gautier, de dame met de camelia’s, uit de gelijknamige roman van Alexandre Dumas fils uit 1848. Dumas fils is de onwettige zoon van beroemde Alexandre Dumas père (oa De drie musketiers) en het is die onwettigheid die hem de rest van zijn leven blijft bezighouden en van waaruit hij ook deze semi-biografische roman geschreven heeft. Hier ligt een belangrijke link tussen Dumas zelf en het personage Marguerite.

2. Na Bron/Brontë, Vanuit Iokaste en Mevrouw Macbeth opnieuw een Weiblicher Akt waarin de vrouwelijke held voor het eind van het verhaal doodgaat. Ditmaal in een meeslepend hartstochtelijk liefdesverhaal over een prostituee die sterft aan tbc, of was het syfilis? Een verhaal waarin woorden als ontucht, ziekte en schaamte veelvuldig voorkomen. Verdi noemde haar La Traviata; de gevallene. Zo zijn de verhalen waarmee we opgroeien geconstrueerd en zij bepalen mede hoe wij over onszelf denken.

3. In Dumas/Ladame/Desade breken we het plot van La dame open en laten we de Marguerite in onszelf aan het woord. Hoe staan wij in dit verhaal? Is er een andere, actievere rol voor haar mogelijk, of staan schaamte en de ingesleten constructie van dit soort verhalen ons nog altijd in de weg. Wij proberen Marguerite de macht over haar eigen leven terug te geven en laten ons hierbij, verrassend misschien, helpen door Markies de Sade *.

*Met dank aan Angela Carter’s The Sadeian Woman (1978).

Van en met: Annette Kouwenhoven, Maureen Teeuwen, Miranda Prein en in een speciale rol Jan Joris Lamers.
Choreografie: Patrice Kennedy
Scènefoto’s: Bert Nienhuis