Bellevue Producties
Normaal 16,50 euro
Vrienden 15 euro
CJP/student 15 euro
Plaats reserveren in ons restaurant?
Theater
woensdag 28 november, 20:30 uur
Bellevue Producties
Als vrouwen vrienden zijn

Hannah van Wieringen schrijft dertien theatrale columns, schurend tussen liefde en vriendschap.

 Hoe noemen we dat gebied tussen vriendschap en liefde nu eigenlijk?
 Misschien zijn er vooralsnog gewoon te weinig woorden beschikbaar.

In dertien dialogen denken en tasten twee vrouwen op humoristische wijze naar elkaar en bespreken een niet benoemde tussenruimte. Peinzend over de gewichtige zaken des levens, zoals met elkaar moeten opstaan, welke boeken te lezen, welke liefde te bedrijven…
– Zijn er meer soorten liefde dan één?
– Ja, natuurlijk zijn er meer soorten liefde dan één.

Welke woorden nooit meer te gebruiken, welke nieuw bijgemaakt moeten worden. Hoe moet je in een relatie nou dealen met verschillende intenties en hoe, hoe breek je in jezushemelsnaam het patriarchaa –…

– ‘Hoe, hoe’!? Ben je nu opeens een uil, ofzo?



Tekst: Hannah van Wieringen
Regie: Matijs Jansen
Spel: Janneke Remmers en Eva Marie de Waal
Onder de naam Bellevue Producties worden de landelijke tournees van Bellevue Lunchtheater uitgebracht. Deze ‘schrijfwerkplaats’ van Theater Bellevue in Amsterdam presenteert én produceert al 30 jaar nieuw Nederlandstalig repertoire dat ruimte biedt aan de stemmen van theatermakers die op de wereld om ons heen reflecteren.

Hannah van Wieringen (1982) schrijft aan een veelzijdig oeuvre, toneel, proza en poëzie.
 Na het succes van de Bellevue Lunchtheater-voorstelling ‘Mahler & Kokoshka’ Schrijft Hannah ‘Als vrouwen vrienden zijn’.

Over Mahler & Kokoschka / Ulrike Quade Company / Bellevue Lunchtheater:
‘Een voorstelling vol verrassingen en paradoxen, prachtig gespeeld’ ★★★★★ Theaterkrant
”(…) als de prachtig broeierige tekst van Hannah van Wieringen ons al bijna een uur bij de kladden heeft.”
“Aafke Buringh en Marijn Klaver spelen geweldig.” – Parool

Over haar werk: 
‘Van Wieringen schrijft in gulzige, dansende zinnen die je in het verhaal zuigen’ – De Standaard
‘Barstensvol leven zit deze poëzie. (…) Het is ruig en sexy, het fluistert en het knettert.’ – Trouw