De Nieuw Amsterdam
Normaal € 17,50
Vrienden € 16,00
CJP/student € 16,00
Plaats reserveren in ons restaurant?
Theater
dinsdag 8 april, 20:30 uur
De Nieuw Amsterdam
Pax Deus

“Twijfel en geloof zijn twee kanten van dezelfde medaille. Alleen onverschilligheid is goddeloos.”
In een zoektocht naar de betekenis van het geloof vragen de makers zich af; Wat is waarheid? Kun je iets geloven als je het niet gezien hebt? Jezus en zijn gevreesde tegenspeler Pilatus aan het woord. 

Samen met Pilatus, de Romeinse stadhouder die Jezus kruisigde, en zijn vrouw Claudia zoeken ze naar de waarheid. Is Jezus opgestaan uit de dood of is zijn lichaam gestolen? Is Jezus een bijdehante magiër of de zoon van God? Het evangelie volgens Pilatus. “Het antwoord doet er niet toe, wat telt is de vraag.”

Pilatus: “Als je ernaar verlangt te geloven, bevredig je alleen een behoefte. Je ontkent de eisen van de waarheid.”
Claudia: “Wat zijn dan die eisen van de waarheid?”

Pilatus: “Ik zal dus nooit christen zijn. Want ik heb niets gezien, ik heb alles gemist, ik ben te laat gekomen.”
Claudia: “Misschien ben jij dat dan wel: de eerste christen.”

Ondanks alle verschillen zijn Jezus en Pilatus lotgenoten. Alle twee worden gestigmatiseerd, de een tot verlosser, de ander tot verrader. Deze afschildering heeft een iconografisch karakter maar daarachter schuilt een andere waarheid. Het Evangelie volgens Pilatus gaat over de stigmatisering van een identiteit. Het stigma om dat te moeten zijn wat anderen in ons zien. DNA De Nieuw Amsterdam wil voorstellingen maken over de wereld van vandaag die in toenemende verwarring verkeert. Daarin willen we niet polariseren, maar verzoenen. Het Evangelie volgens Pilatus is het tweede deel van de vierdelige voorstellingsreeks PAX die we tot in 2016 gaan uitbrengen en waarin het thema identiteit telkens op een andere manier centraal staat.

Het Evangelie volgens Pilatus is een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Eric-Emmanuel Schmitt.  Van zijn hand is ook het toneelstuk Mijnheer Ibrahim en de bloemen van de Koran dat DNA in 2011 en 2012 opvoerde.

Over de schrijver: Schmitt weigert de wanhoop van de twintigste eeuw en toont om deze reden hoe mensen problemen trotseren en hoe zelfs het ergste onheil niet kan verhinderen dat er iets van het ‘Goede’ blijft doorschemeren. DNA deelt met Schmitt de fascinatie voor de verwondering van het leven en de verzoening.

DNA maakt theater dat de overeenkomsten toont en de verschillen viert.

Tekst: Eric-Emmanuel Schmitt
Spel: Sabri Saad El Hamus & Anna Schoen
Regie: Aike Dirkzwager
Producent: De Nieuw Amsterdam

www.denieuwamsterdam.nl