Karina Holla
Normaal € 16,00
Vrienden € 14,50
CJP/student € 14,50
Plaats reserveren in ons restaurant?
Theater
vrijdag 18 april, 20:30 uur
Karina Holla
Fremdkörper

Na enkele liefdesrelaties met tragische afloop, trouwt een arme vrouw met Max, een kraandrijver, die haar Sneeuwwitje noemt. Max sterft en om in leven te blijven neemt zij zijn identiteit over.

Als kraandrijver in een periode van opkomend nazisme, moet zij, om niet door de mand te vallen, meedoen aan alle mannenspelletjes, bier en schnaps moeten wel rijkelijk worden gedronken. Politiek interesseert deze vrouw nauwelijks, maar ze is niet voor Hitler als ze doorheeft dat die oorlog zal gaan voeren, wat het risico van militaire keuring, en dus ontmaskering meebrengt. Uiteindelijk weet ze zich toch door de oorlog te slaan, om daarna in een miezerig baantje als krattenmaker te belanden. Vrouw worden kan niet meer, want haar echte identiteitskaart gaf ze weg aan een vrouw die verliefd op haar was maar als communiste moest onderduiken. Deze ironie van het lot veroordeelt haar tot een leven als Max. Ondertussen blijft zij dromen van een leven als een sneeuwwitje dat door de prins tot leven wordt gewekt, zodat Max eindelijk kan worden begraven. Zo staat zij ten slotte alleen voor de spiegel, onttakeld.

Met het artistieke team van het gelauwerde ‘Etre Blesse’ zet Karina Holla een nieuwe stap in haar rijke carrière. Met de overrompelende solovoorstelling ‘Etre Blesse’ bewees Karina Holla dat zij nog steeds de koningin van de mime is. De voorstelling speelde twee seizoenen voor uitverkochte zalen, maakte een internationale tournee en werd genomineerd voor de VSCD mimeprijs.

Voor het eerst zal zij te zien zijn in een bestaande toneeltekst. Sinds haar theatertournees door Duitsland in de jaren tachtig is Karina gefascineerd door de auteurs uit het – nu voormalige – Oost Duitsland, o.a. Manfred Karge. De theatraliteit van zijn werk fascineert Karina. Hij weet kunstmatige taal met realisme te combineren, proza met poëzie. Het klassieke met het moderne. Zijn stuk ‘Fremdkörper’ (oorspronkelijke titel ‘Jacke wie Hose’) blijft haar fascineren.

Het in het begin jaren tachtig geschreven stuk wordt door zijn fascinerende thema en schrijfstijl over de hele wereld gespeeld. In London voerde Tilda Swinton het stuk met veel succes op in het anarchistische Royal Court Theatre.

Je moet in leven zien te blijven, ook in een verscheurd Duitsland, geteisterd door nazisme en WO II, het Wirtschaftswunder en de scheiding in twee machtsblokken: ook in een wereld waarin woorden, woorden, woorden het leven slechts in schijn maken tot een knusse huiskamer of een idylle. In een wereld waar sneeuwwitje en de prins maar een vage herinnering zijn. Daarover gaat Fremdkörper van Manfred Karge.